Osmý díl o PHP – Vícerozměrná pole

Minule jsme si řekli něco o polích, nyní si ukážeme, jak vytvořit vícerozměrné pole.

Vícerozměrné pole je velmi jednoduché, jistě jste si v minulém díle všimli že za $pole[1] hodnotou proměnné je index. U všech příkladu z minulého dílu lze říci, že se jednalo o pole, které bylo pouze v jedné dimenzi, tedy jednorozměrné pole, toto však ale nestačí a tak se podíváme na to, jak vytvořit vícerozměrné pole.

Začneme dvourozměrným polem, tedy polem, které je definováno ve dvou dimenzích. Vysvětlím to na příkladu:

<?php

$pole[1][1] = „lod“;

$pole[1][2] = „lod“;

$pole[2][1] = „moře“;

$pole[2][2] = „moře“;

?>

Dvourozměrné pole si můžeme představit jako kostičkovaný papír, na kterém máte buňky a v nich jisté hodnoty, jistě znáte hru lodě. Dvourozměrné pole tedy není nic jiného než jen síť „souřadnic“, tedy hra lodě, šachy, graf ve kterém jsou osy X a Y ale nemusí jít jen o toho, využití takovýchto polí jsou hromady.

Vaše pole ale nemusí mít jen jednu nebo dvě dimenze, počet dimenzí není snad ničím omezen. Příklad šesti rozměrného pole:

<?php

$pole[1][1][1][1][1][1] = „první bod v šesti-rozměrném prostoru“;

$pole[1][1][1][1][1][2] = „druhý bod v šesti-rozměrném prostoru“;

?>

Z příkladu je asi jasné, že každá nová dimenze se definuje tak, že za předchozí se jednoduše dopíšou další hranaté závorky a nová dimenze je na světě.

Osobně jsem asi nejčastěji používal dvoudimenzní pole, zřídkakdy třídimenzní, sám si ani víc dimenzí neumím představit, ale to asi nikdo, nicméně občas je prostě potřeba s tím počítat.




První díl o PHP - Historie a budoucnost

PHP se poprvé objevilo v roce 1994, kdy se pan Rasmus Lerdorf rozhodl, že si udělá jednoduchý systém, který mu bude započítávat přístup na stránky. První verze PHP byla napsána v PERLu, nicméně vzhledem ke značnému zatížení serveru bylo později přepsáno do jazyka C.

Druhý díl o PHP - Co PHP vlastně je?

V minulém díle jsme se podívali na historii PHP, nyní nás však čeká si vysvětlit, jak PHP pracuje, na co je vhodné a na co naopak není, či na co se dokonce použít nedá.

Třetí díl o PHP - Základy

V minulém díle jsme se podívali na to, co PHP vlastně je, jak se instaluje, co je potřeba pro běh a jak funguje, dnes nás tedy nebude čekat nic jiného, než s ním nějakým způsobem začít.

Čtvrtý díl o PHP - Komentáře

V minulých dílech jsme si tedy vysvětlili, jak se PHP zapisuje a jak vypsat řetězec. Nyní se podíváme na jednu důležitou část, tou jsou komentáře.

Pátý díl o PHP - Proměnné

Dnes se podíváme na proměnné a jejich datové typy. Každý programovací jazyk má nějaké proměnné, do proměnných se ukládají hodnoty a s hodnotami se dále pracuje. V každém programu je v každý okamžik hodnota proměnné jednoznačně dána.

Šestý díl o PHP - Přetypování proměnných

V minulém díle jsme se o přetypování trochu zmínili, nyní se však v praxi podíváme na to, co to je, k čemu to slouží a hlavně, jak se taková operace dá provést.

Sedmý díl o PHP - Pole

Dnes se podíváme na pole. Pole je speciální struktura, v podstatě v poli, v jednom názvu proměnné máme krom hodnoty i index nebo klíč. Co se pole v PHP týče, pracuje se s nimi velmi dobře, ale chce to něco málo vědět.

Devátý díl o PHP - Konstanty, výrazy, preinkrementace a postinkrementace

Když jsme řešili proměnné, jistě si vzpomenete, že každá proměnná má v kódu nějakou hodnotu, která se postupem v programu mění. Dnes se podíváme na Konstanty.

Desátý díl o PHP - Logické výrazy

Logické operátory jsou v PHP úplně stejné, jako v jiných jazycích, tedy pokud s nimi umíte, víte přesně k čemu jsou, můžete tuto kapitolu možná přeskočit, v opačném případě si ji radši přečtěte, jistě je budete potřebovat. Některé funkce vracejí hodnoty typu TRUE nebo FALSE.

Jedenáctý díl o PHP - Podmínky a operátory

Pokud vezmeme script, jen málo kdy bude od začátku do konce probíhat přesně tak, jak je napsaný, občas v programu budeme chtít nějakou změnu, aby pružně reagoval na změny, například pokud budeme vytvářet program na úpravu fotek a budeme chtít fotku vždy otočit na šířku, povolovat či blokovat přístup, měnit velikost stránky dle rozlišení či třeba používat jiný CSS soubor podle zvoleného internetového prohlížeče.

Dvanáctý díl o PHP - cykly

Dnes se podíváme na cykly, neboli smyčky. Příkazy cyklů jsou v každém programovacím jazyce a jsou velmi důležité, dalo by se říci, že jsou asi nejdůležitější. Cyklus je něco, co se opakuje, v reálném světě například dny, týdny, měsíce.

Třináctý díl o PHP - Funkce a procedury

Dnes se zaměříme na funkce a procedury. Funkce a procedury jsou v programovacím jazyce velmi důležité, ve většině jazyků je najdete a je velmi výhodné si je zapamatovat a používat.

.

PHGame.cz je podporován Vavada online kasino. Zaregistrujte se prostřednictvím odkazu a získejte uvítací bonus 100 freespinů.

.

pin up casino- Best Online betting