League of Legends

Dobrý den, vítám vás u recenze na hru League of Legends. Jedná se o hru ze žánru MOBA (Multiplaye Online Battle Arena) a vznikla na nápadu legendární DOTY. Na svědomí ji mají vývojáři od Riot Games a světlo světa spatřila v roce 27.10.2009.

Jelikož je hra podobná Dotě, museli vývojáři hru vylepšit, aby vůbec měla úspěch na trhu. Takže je zde opravu několik milých i nemilých vylepšení a my jsi o nich teď něco řekneme.

Po registrování na stránce www.leagueoflegends.com a stažení klienta se dostaneme do základní správy vašeho herního účtu. Můžete zde začít novou hru, nakupovat nové hrdiny a podobně. Ve hře je hratelných asi 90 hrdinů, což je úctyhodný počet a stále se zvyšuje, každý měsíc minimálně jeden nový hrdina.Pokud jsme nováčci, nemůžeme si zahrát za všechny. V LoL je každotýdenní rotace 10 volných hrdinů, za které mohou hrát všichni a pokud chcete hrát za někoho jiného musíte si je zakoupit buď za Influence Pointy(IP) nebo Riot Pointy(RP). IP dostáváte za každou hru a to za vyhranou i prohranou, ale na tomto faktu se rozhoduje kolik těchto bodů dostanete. RP body si můžete koupit za reálné peníze, takže jsou to takové mikrotransakce, ze který Riot vydělává, z toho vznikl také název. Tento rozdíl od Doty, bych dal hře jako zápor, protože pro někoho je to odpudivé, když si může zahrát jako začátečník pouze za 10 hrdinů z 90 pokud do hry neinvestuje nějaký peníz.

Dalším rozdílem jsou tzv. runy. Runy se dají koupit pouze za IP a vylepšují atributy Vašeho hrdiny. Můžete si zakoupit Runy od zlepšení rychlosti útoku, přes rezistenci proti magii až k zvýšení síly vašich kouzel.

K příjemným změnám patří také masteries, které se podobají talentům ze hry World of Warcraft. Můžete si navolit až 30 vylepšení vašeho hrdiny, ve třech různých stromech, podle toho jaký herní styl daný hrdina používá. Velice vítaná změna.

Hraním her také dostáváte zkušenostní body a při získání dostatečného množství těchto bodů se posouváte na vyšší úroveň. Za každou úroveň budete moci přidat další bod do svých masteries, tedy na začátku, kdy jste na úrovni jedna si můžete zvolit pouze jeden benefit z masteries. Další věc, která se Vám odemyká spolu ze zvyšováním úrovní jsou tzv. Summoners spelly neboli Vaše kouzla. Na začátku každé hry si můžete zvolit dvě tyto kouzla z celkových  14. Jsou to například Flash, teleport na krátkou vzdálenost nebo Ghost, zrychlení hrdiny na krátkou chvíli.

A dostáváme se k popisu hrdinů. Všichni hrdinové mají několik vlastností nebo atributů  a těmi jsou například už zmiňovaná rychlost útoku, síla útoku, šance na udělení kritického úderu a novinkou co Dota nemá je takzvaná Ability Power(AP). Ta slouží jako síla kouzel a většinou z ní profitují na magii založení hrdinové. V LoL se stylem hry šampióni dělí na tři kategorie, těmi jsou hrdinové s fyzickým poškozením, magickým poškozením a tzv. tankové(hrdinové co mají spoustu životů a rezistů) Každý hrdina má 3 základní schopnosti plus 1 ultimátní a jednu pasivní. Pasivní schopnost nemůže být použít, ale poskytuje benefity po celou dobu hry od toho slovo pasivní. Ultimátní schopnost může být použita až na 6 úrovni, maximální úroveň je 18, a povětšinou má vyšší dobu obnovy, než ji můžeme znovu použít.

League of Legends se může pyšnit nyní třemi mapami a dvěma herními módy. Pro herní mód Classic, což je pro 10 nebo 6 hráčů. Tento mód si můžeme užít na mapách Summoners Rift a Twisted Treeline a mód Dominon na mapě The Crystal Scar. Nyní si jednotlivé mapy a módy přiblížíme. Ve hře jsou také implementované Buffy. Mezi Dominonem a Classicem se buffy liší za prvé účinkem a za druhé jak je můžeme získat. V Classicu je to zabitím neutrálních monster a v Dominonu sebrání ze země.

Herní mód Classic je určen pro 10 nebo 6 hráčů, tedy 5 nebo 3 hráči na každé straně. Dá se vyhrát dvěma způsoby, buď donutit soupeře vzdát zápas nebo zničit jeho Nexus (Hlavní budouvu). V tomto Vám brání nepřátelské věže, které na Vás budou útočit a pak samotní nepřátelští hrdinové, kteří mají za úkol zase zničit Váš Nexus. V dobývání nepřítele, Vám pomáhají minioni (malý bojovníci), jejichž hlavním úkolem je ničení věží nebo krytí Vás, před palbou věže. Věž totiž útočí na miniony jako první až není žádný jiný na dostřel, začne nekompromisně kropit Vás nebo v případě, že začnete útočit u věže na nepřátelského hrdinu, věž si zvolí za primární cíl také Vás. Toto je také příjemná změna, nemůže se Vám stát, jako v Dotě, že je s Vámi plno minionů, ale věž bude vesele útočit na Vás. Před tím, než se dostanete k Nexusu a posledním věžím jej chránící, narazíte na budovy zvané Inhibitory. Při jejím zničení, začne Váš Nexus vyrábět Super miniony, kteří mají mnohem víc životů a také mnohem větší útočnou sílu, takže si dokáží poradit i s nepřátelským hrdinou. Na rozdíl od věží, se Inhibitory obnovují.

Pro 5 vs. 5 je určena mapa Summoners Rift. Toto je klasická mapa jak ji známe z Doty. Tři cesty, na každé cestě 3 věže, jeden Inhibitor a poté další 2 věže u Nexusu. Mimo cesty je les, ve kterém najdeme neutrální monster.
3 vs. 3 si užijeme na mapě The Twisted Treeline. Na této mapě jsou pouze dvě cesty k Nexusu a na každé jsou 2 věže a inhibitor plus jedna věž před samotným Nexusem. Na této mapě je taktéž les, ve kterém se nacházejí neutrální monstra a ty nás mohou obdařit, rychlejším pohybem, rychlejší rychlostí útoku a stejně jako v Summoners Rift, zápalným buffem. Je zde i drak, ten se nachází v horní části mapy, ale na této mapě nám neposkytuje 190 zlaťáků nýbrž plus 15% způsobeného zranění navíc.

Délka hrací doby je mezi 20 až 30 minutami. 4 skupinky monster, které mají buffy. Buff na regeneraci many a snižování obnovy kouzel a druhý zvýší účinek Vaším normálním útokům tím, že zapálí nepřítele, což mu uštědřuje bonusové poškození po dobu pár sekund a zároveň ho to zpomalí. Tyto skupinky jsou na obou polovinách mapy. Uprostřed mapy je řeka, která spojuje všechny cesty mezi Nexusema na pravé polovině řeky najdeme Draka. Po jeho zabitý dostane tým který ho zabil bonusových 190 zlatých. Na druhé straně nalezneme tzv. Barona, po jehož zabitý dostanou všichni hráči z daného týmu zlepšené všechny statistiky. Toto je nejsilnější buff v Summoners Riftu a rozhoduje většinou hru. Narozdíl od Draka je na Barona většinou potřeba všech 5 hráčů z týmu. Délka hrací doby je většinou mezi půl hodinou až 45 minutami.

V Dominionu máme za úkol také zničit nepřátelský Nexus, ale jiným způsobem. Nexus každého týmu má 500 životů a cílem hráčů je obsadit body a pokud nějaký tým má pod kontrolou více bodů než druhý, objeví se nad nepřátelským Nexusem paprsek a začne ho poškozovat. Pokud klesnou životu Nexusu na nulu, tým prohrál.Minioni jsou zde také a pomáhají nám obsazovat nepřátelské body. Nejsou zde věže, ale pokud není bod zrovna obsazován a je u něj nepřátelský hráč, bod do něj začne pálit z krystalu, který poletuje nad bodem. Pro obsazení bodu se musí hrdina navázat spojení s bodem, tím deaktivuje jeho palebnou sílu, ale pokud ho někdo vyruší, tím, že ho poškodí, neplatí pro poškození od minionů, hrdina přestane bod ovládat a ten do něj začne bezhlavě pálit.

Tento mód si můžete užít zatím na jedné mapě, protože je nejnovější a to na The Crystal Scar. Je to kruhová mapa, s 5 body na obsazení a uprostřed zase s lesem, kde se ale nevyskytují žádná monstra, ale pouze buffy. Máme zde speed shrine, která nám po přeběhnutí poskytne bonus k pohybu, health relic, ten nás po sebrání uzdraví a pak se pro každý tým uprostřed objevuje velký buff, který nám poskytne štít plus poškozuje nepřítele na kterého útočíme blesky.

V obou módech je k dispozici výzbroj a elixíry, kterou svého hrdinu vylepšujete. Tu si kupujete za zlaťáky, které získáváte ze zničených věží, zabitých hrdinů i minionů a neutrálních monster. V několika málo věcech se výzbroj v módech liší, například v Dominonu máme náhrdelník, který zlepšuje schopnost obsazovat body, to by nám bylo v Classicu k ničemu.

Pak máme pár možností jak se dostat, do hry a s kým. Máme zde PvP, hra nám sama přiřadí spoluhráče i protihráče. To se dále větví na Ranked game a Normal game. V normálu nás server přidá do hry s hráči stejného lvlu. V Ranked už hraje roli matchmaking. A po výhře nebo prohře se nám matchmaking zvyšuje nebo snižuje. Díky tomu jsou udělané sezóny, momentálně běží druhá a nejlepší hráči s největším matchmakingem hrou obdařeni nějakou výhrou. Do ranked her se jde přihlašovat sám, s kamarádem tzv. Duo a nové jako tým. Dále zde máme custom game. To jsou vytvořené hry hřáči, kteří si sami zvolí, kdo s nimi bude hrát. Za tyto hry nejste obdařeni

IP body. Dále zde máme co-op vs. AI. Jak už název napovídá, budete hrát proti počítačem řízeným hrdinům tzv. BOTům. Inteligence lehce zaostává, ale vývojáři se to snažili vynahradit tím, že botové získávají více zlata tím pádem mají lepši vybavení, ale na 99 % tuto hru vyhrajete. Na konci jste taky obdařeni IP body i když v menším množství, než za hru normální. Tento druh většinou slouží k vyzkoušení právě koupených hrdinů nebo vyzkoušení nového herního stylu.

Při spuštění League of Legends byl k dispozici pouze jeden server a to server v severní americe  (na kterém jsem začínal i já a hraji na něm dodnes). Po čase LoL expandovalo a nyní mají tří servery. K NA serveru přibyli servery ve východní a západní Evropě. Nevýhoda je, že spolu hráči z jiných serverů nemohou hrát, ale v poslední době Riot zpřístupnil převedení účtu mezi východní a západní Evropu. První převod je zdarma, další už jsou zpoplatněné. Pokud hrajete ve špičce, tak se setkáte s menší frontou, nic hrozného, já se s frontami nesetkávám, jelikož hraju na NA serveru a amíci spí když vesele pařím :D.

League of Legends je určitě kvalitní předělání hry, jediné co mi vadí je lehčí nevyrovnanost hrdinů, máme ze opravdu OP(Over Powered) hrdiny, takže jediný velký problém Riotu je nevybalacovanost. Ale tak to bývá u většiny her, protože to není nic lehkého. Někomu by se mohli zdát nevýhodné mikrotransakce, ale nějak vydělávat musejí a je zase sympatické, že za hru nemůžete zaplatit ani korunu a můžete mít téměř veškerý obsah ze hry. Jedinou věc na kterou bez RP nedosáhnete jsou vzhledy pro hrdiny, ale to bych nebral jako zásadní. Pokud srovnám jedinou hru, která momentálně LoL konkuruje a tou je Heroes of Newerth, je pro mne kromě grafiky, kterou má HoN lepší, LoL jednoznačný favorit.





Další články

Firefall

Firefall je MMOFPS hra, která se minulý rok z čtyřleté uzavřené bety dostala na free-to-play, a rozhodně stojí za to. Mnoho nových hráčů jí... [ pokračovat ve čtení ]

Chompy Chomp Chomp

Chompy Chomp Chomp je zvláštní a nejspíš jediná hra, svého druhu. Představte si hru pro čtyři lidi… Jeden honí druhého a snaží se ho... [ pokračovat ve čtení ]

Binding of Isaac Rebirth

Pokračování mega úspěšné rogue-like hry Binding of Isaac, které oproti původní hře přináší mnohá vylepšení. Pokud již víte, že rogue-like v podstatě znamená procedurální,... [ pokračovat ve čtení ]

Robocraft

Nebývá to zvykem, že by jsme se zaměřovali na hry, které ještě nevyšly a jsou buď v alfa nebo beta verzi, nicméně dnes uděláme... [ pokračovat ve čtení ]

Call of Duty Advanced Zombies…

Zombie her poslední dobou přibývá čím dál tím více, nedá se s určitou přesností říci kde to všechno začalo. Ale coby inspirace jen samotné... [ pokračovat ve čtení ]

Orcs Must Die! 2

Orcs Must Die! 2 je pokračování vynikající akční hry a tower defense strategie Orcs Must Die!. Herní strategie se od prvního dílu nijak neliší.... [ pokračovat ve čtení ]

Preview: Interstellar Marines

Dánští vývojáři ze studia Zero Point Software svou hru prezentují jako mix Half Life, System Shock 2 a Rainbow Six. Ovšem daří se jí... [ pokračovat ve čtení ]

Europa Universalis IV

Pamatujete si Aztéckou okupaci Madridu? Že ne? To je proto, že jste nehráli Europu Universalis IV! Studio Paradox Interactive je znám jako vydavatel například... [ pokračovat ve čtení ]

Éra levných her

V dnešní době najdeme na internetu kvantum stránek, které nabízejí hry za doslova praštěné ceny. My si dnes povíme o těch nejznámějších a nejlepších... [ pokračovat ve čtení ]

Starpoint Gemini 2

Pro všechny fanoušky hry Freelancer, nedávno vyšla nová naděje v podobě Starpoint Gemini 2. Hra byla po delší dobu v betě, nyní je dostupná... [ pokračovat ve čtení ]