Antichamber – Alenkou v říši divů snadno a rychle

Po velkém úspěchu série Portalu nastal menší boom puzzle her. Objevilo se tu hned plno dalších puzzle hříček, jako je třeba: Q.U.B.E. či Quantum Conundrum, které následovaly cestu hezky vyšlapanou Portalem. Antichamber je na první pohled „další“ indie puzzle hra s abstraktním vizuálem podobný Portalu, ale první pohled klame. Antichamber si totiž klestí svojí vlastní a velice unikátní cestu.

To, co Antichamber odlišuje od ostatních her podobného žánru je jeho přístup k řešení hlavolamů. Zapomeňte na přírodní, fyzikální či jakýkoliv jiný zákon. Radši si připravte pořádnou dávku nervů a velkou zásobu penicilinu, protože Antichamber má svá vlastní překroucená pravidla, se kterými vám tu hlavu opravdu zláme. Schody do další místnosti se vám budou objevovat přímo pod nosem, občas propadnete podlahou do jiné místnosti, nahoře a dole je to samé, a když se otočíte s tím, že půjdete zpátky, tak zjistíte, že vůbec nejdete stejnou cestou, ale cestou novou. Přes všechny tyto šílenosti se však nemusíte bát, že logika Antichamberu je přehnaně obskurní. Všechny hádanky jsou jednoduché a přirozené, pokud pochopíte, co po vás hra požaduje. Vaši spletitou cestu ještě k tomu doprovází obrázky po stěnách, obsahující klíč, který lehce napovídá jak vyřešit další hádanku. Přitom Antichamber není lineární hrou. Hra samotná vás vyzývá k tomu, abyste prozkoumali každičký kousek jejího labyrintu a nejednou se ocitnete na křižovatce vedoucí do různých častí hry. Pokud se zaseknete u nějaké hádanky, můžete klidně jít zpátky a řešit jinou nebo zmáčknout tlačítko „escape“, které vás teleportuje do počáteční místnosti, odkud můžete pomocí interaktivní mapy pokračovat zase jinam. Svým konceptem se blíží starým metrovaniám, které vás také hodily do velké úrovně a jen skrytě řekly: „Prozkoumej!“. Je to rozhodně osvěžujícím herním prvkem, zvláště v dnešní době lineárních kolejnicových her.

Antichamber, ale není jen o puzzlech. Snaží se vás i poučit, že ne vše se může zdát tak, jak to na první pohled vypadá. Ostatně tvůrce Antichamberu, Alexander Bruce, se nechal slyšet, že se inspiroval svojí návštěvou Japonska, kdy sám byl ztracený v nové neznámé kultuře a rozhodně vy se budete cítit stejně až budete bloudit v neonových tripových chodbách Antichamberu. Fanoušci Portalu a podobných her budou jistě nadšeni, ale i ostatní hráči můžou v této hře najít zalíbení, protože Antichamber je opravdu unikátní hrou a nabízí zážitek, která ještě žádná jiná hra nenabídla. Přitom ve své podstatě je to hra, která je ze všech her nejvíce „hrou“.