Alza – falešné slevy a snaha jak získat zákazníky?
Není to ještě ani rok, co se na e-shopu společnosti Alza daly zakoupit velmi levně 64GB verze iPhonu 6. Ty letos v lednu prodávala společnost Alza za cenu 799 Kč. Vše končilo tím, že Alza hned druhý den objednávky zrušila a PR manažerka společnosti Šárka Jakoubková sdělila, že šlo o takzvané jednání v omylu a smlouva tím pádem nemohla vzniknout.
Není to ještě ani rok a na e-shopu Alzy se objevilo další zlevněné zboží. Tentokrát již ale nešlo o mobilní zařízení od společnosti Apple, ale o projektor společnosti BenQ MX661, který společnost Alza prodávala za cenu 1490 Kč. Na obrázku níže můžete vidět, jak přesně nabídka na webu Alzy vypadala… Protože právě my jsme byli jedni z těch, kdo takto zlevněný projektor chtěli koupit, a tak máme přesné informace o tom, co se stalo. Čtěte dál!
Jistě to znáte, projíždíte web a hledáte nějaké zařízení, které by vám vyhovovalo a právě v našem případě to byl projektor. Měli jsme jasnou představu o tom, co by daný projektor měl umět. Šlo nám hlavně o konektivitu, konkrétně tedy: vstup HDMI, ideálně vstup na RJ-45 pro připojení projektoru jako síťového zařízení. Navíc cena neměla přesahovat hranici 13 000 Kč. Po prohledání serverů s recenzemi, jako je např. Heureka a pročtení všech možných doporučení od uživatelů, jsme zavítali na web CZC. Zde naše hledání započalo a hledali jsme něco, co by mohlo splnit naše požadavky. Postupným filtrem jsme našli produkty, které by nám teoreticky mohly vyhovovat a paralelně k tomu jsme prohlíželi již zmiňovanou Heureku kvůli porovnávání cen. Důvod byl jednoduchý, vybrat zboží za nejnižší cenu a s co možná nejvíce spokojenými uživateli. Jistý faktor v tom ale i hrál spolehlivý obchod v případě reklamace.
To byl zrovna okamžik, kdy jsme se rozhodli, že ještě zavítáme na Alzu, abychom se ujistili, zdali zde nemají předem vybraný model v akci. Jednalo se o model Acer P1273B, který splňoval naše požadavky. Na webu Alzy jsme tedy „vlezli“ do kategorie projektorů a zadali vyhledání dle parametrů. Hledání bylo rychlé, protože kritéria byla LAN port a HDMI konektor. Filtr byl nyní nastaven, a co nevidím. K mému úžasu jsem nalezl projektor BenQ MX661. Projektor, který má více než 98% spolehlivosti je nyní zlevněn o 89% a navíc označen jako cenová bomba. Bomba to tedy opravdu byla a srovnávat projektor ACER, který byl na obou zmiňovaných e-shopech za stejnou cenu, již nemělo cenu, projektor od společnosti BenQ vedl na plné čáře.
Provedl jsem tedy objednávku projektoru a vše proběhlo v pořádku. Přišla SMS od Alzy, do emailu potvrzení o nově vytvořené objednávce. Dále následně i potvrzení, že je zboží připraveno na pobočce, abych si jej mohl osobně vyzvednout. Nic nenasvědčovalo tomu, že by mohly nastat nějaké komplikace, ale vzhledem k tomu, že byl pondělní večer a Alza v Holešovicích tou dobou již měla zavřeno, rozhodl jsem se, že si objednávku vyzvednu až v pátek po práci (zboží je podle SMSky rezervováno do soboty).
Přišlo páteční odpoledne, z práce rovnou vyrážím směr Holešovice na centrálu Alzy. Mířím si to skrz prodejnu rovnou k platebním automatům. V poklidu zadávám číslo objednávky z SMS, když vtom vyskočí na automatu chyba. Musím jít k platebnímu oknu s volbou 4. Říkám si, „Ok, super…“ Lidí jako v supermarketu a po stisknutí volby 4 jsem zjistil, že jich přede mnou ještě pět zbývá… Po dvacetiminutovém čekání jsem se konečně dostal k platebnímu oknu, kde se mě pán za oknem táže, co mám za problém. Vysvětluji mu, že jsem si udělal objednávku a platební automat má asi nějaký problém. Diktuji číslo objednávky, když v tom slyším, že objednávka byla stornována. Do ticha, které se kolem mě rozhostilo, jsem se jen nechápavě na pána podíval a povídám, „Prosím?! Já objednávku ale nestornoval!“. Pán se podívá, zdali je zboží skladem a povídá, že to nevadí, že neví, kde se stala chyba. Po chvíli mne žádá o 1490 Kč, tedy cenu na faktuře, ty mu podávám, tiskne lísteček na výdej, když tu náhle… Bere lísteček, mačká jej a vhazuje ho do koše. Když se ho zeptám, proč to udělal, vysvětluje mi, že kouká na web a mají tam asi chybu. Následuje moje odpověď, že jsem objednávku prováděl v pondělí, když na projektor byla sleva 89%, a že je velmi pravděpodobné, že ten projektor musel jít na dračku, tak ho možná někdo z vedení vrátil na původní cenu. To byla doba, kdy jsem si ještě vcelku naivně myslel, že jich Alza měla na skladě více, než chtěli, a protože očekávali třeba nějaké nové rozměrné zboží se několika posledních kusů potřebovali zbavit. Skutečnost byla ovšem jiná. Pán za okýnkem začal telefonovat po celé Alze… Celé se to vleklo skoro 30 minut, než se dovolal někam, kde mu někdo sdělil, že se jednalo o chybu. Zde mě trochu zaráží, že proběhlo asi deset telefonátů a nikdo neměl nejmenší tušení o tom, co se děje, nebo že by celá takováto chyba vznikla.
Pán tedy dotelefonoval, řekl mi, že se jedná o jejich chybu a že mám smůlu. Když jsem mu znova řekl, že jsem zboží objednával v době, kdy bylo ve slevě, a fakt, že teď tam mají cenu bez slevy, je sice pěkný, ale není to ta cena, za kterou jsem jej já objednával… Rázem jsem byl pánem velmi hrubě odmítnut s tím, že udělali chybu, a že ho naprosto nezajímá, že jsem si zakoupil zboží… Snaží se mi vrátit peníze a já mu vysvětluji, že jsem si přišel pro zlevněný projektor a že to, že se teď někdo rozhodl, že mi ho nevydá, mě nezajímá, protože již mám uzavřenou kupní smlouvu. Navíc jsem zboží už i zaplatil. Potvrzení o závazném objednání zboží a kdesi cosi včetně zaplacení ale pro Alzu zřejmě nic neznamená. Načež jsem byl opět hrubě odmítnut se slovy, že se se mnou dále nebude bavit a že jsem mu jako zákazník zcela ukraden. Navíc to je vše jen můj problém a nemám si prý kupovat zlevněné zboží… Pán nakonec pohodil hotovost na pult přede mě a odešel bezeslova.
Přístup onoho pána a celé Alzy vůči zákazníkovi je tedy otřesný… Jak je možné, že prodejce, který závazně potvrdí rezervování zboží na pobočce, potvrdí závaznou objednávku, nechá si jí zaplatit. Přesto může kdykoliv odstoupit, když se mu to zrovna nehodí? Navíc, když ještě vše zaplatím a vše z mé strany je v pořádku? Mám fakturu na ono zboží, ale nemám právo si zaplacené zboží vyzvednout? Kde to jsme?! Opravdu je v České republice možné úplně všechno, je spotřebitel pouhým otrokem a obětí podivných způsobů některých firem?
Moje pouť po Alze tím ale nekončila… Rozhodl jsem se ještě zajít na informace, kde jsem pánovi vysvětlil, co se mi právě stalo a on byl tak laskav, že mi zavolal vedoucího směny. Ten mě informoval pouze o tom, že Alza se k celé věci zatím vůbec radši nevyjádřila, a že jediné co mi momentálně může říci je to, že zboží nedostanu. Tedy možná, (když se někomu z vedení bude chtít), že možná dostanu nějakou kompenzaci… Nicméně ani k té nedošlo…
Přijde vám toto jednání v pořádku? Mně rozhodně ne! A proto, aby si někdo nemyslel, že je celá historka výmysl, přikládám ještě snímek faktury, kterou jsem od Alzy na zaplacené zboží dostal a fotku v mobilu, kde mi byla potvrzena objednávka.
Úplným závěrem bych chtěl poznamenat, že i přes to, že zrovna já jsem zboží nedostal, existují jedinci, kteří toto zboží za tuto cenu mají doma. Což mne vede k závěru, že si Alza vybírá zákazníky, kterým dá slevu na zboží, která je uvedená na webu, a kterým ne. Tedy pokud patříte do té samé skupiny jako já a najdete větší slevu na Alze, tak zboží za tuto cenu dost pravděpodobně nezískáte, ale pokud do ní nepatříte, můžete zboží za tuto cenu mít? Zajímalo by mě, podle čeho se společnost rozhoduje… Zda jsem za poslední rok nakoupil za méně než někdo jiný? Nebo je to v tom, že neplatím kartou? Jak to vlastně všechno je? Nicméně podle diskusí na Facebooku je několik uživatelů, kteří zboží vyzvedli i po onom pátku, kdy jsem byl v Alze osobně.
To jak se k celému problému Alza ještě postaví, to nikdo z nás neví… Očekávám ale aspoň omluvu od někoho z Alzy. Nicméně tomu nevěřím, že někdo z výše postavených se tímto bude zabývat, ale uvidíme.
Stalo se vám u Alzy něco podobného? Dejte nám v komentářích pod příspěvkem vědět.
Právě před dvaceti jedna lety zahájila ostrý provoz třetí mobilní síť. Tehdy mobilní síť Oskar doplnila dvojici operátoru Eurotel a Paegas. Pro ty co... [ pokračovat ve čtení ]
Přemýšleli jste někdy nad tím, který iPhone je nejlehčí, nebo naopak, který v kapse opravdu poznáte? Připravili jsme si pro vás jednoduchou tabulku, kde... [ pokračovat ve čtení ]
Určitě si vzpomenete, když na konci srpna minulého roku došlo ke smazání Fortnite z Google Play a Apple App Store. Vše bylo způsobeno porušením... [ pokračovat ve čtení ]
Trend posledních let je mít zařízení se čtečkou otisku prstů (pomineme teď na chvilku 3D scan nebo FaceID), kde někteří výrobci pokročili a místo... [ pokračovat ve čtení ]
Právě byla uvolněna oficiální aktualizace iOS ve verzi 14.2. Dostupná je pro všechny zařízení, které podporují verzi iOS14. Dále pokračujeme popisem od samotného Apple,... [ pokračovat ve čtení ]
Na poslední podzimním Apple Eventu se událo mnohé. Hlavní novinkou je ale krom nových MacBooku či Mac Mini bezesporu procesor M1, který posouvá hranice... [ pokračovat ve čtení ]
Na webu Apple Insider se objevil výkonnostní test nového čipu Apple A14X. Přesto, že se jedná o procesor, kterým budou vybaveny nové iPady Pro... [ pokračovat ve čtení ]
Apple tento rok na rozdíl od předchozích let představuje nové produkty postupně. Vždy proběhla podzimní Keynote, kde byli všechny novinky představené. Spolu s nimi... [ pokračovat ve čtení ]