Firefall je MMOFPS hra, která se minulý rok z čtyřleté uzavřené bety dostala na free-to-play, a rozhodně stojí za to. Mnoho nových hráčů jí jistě bude vyčítat její vizuální provedení - technologii cel-shading a postavy, které vypadají, že vypadly z komiksu. K tomu mapa, co má velikost deset procent naší planety a nekonečné množství bojů. A o co zde vlastně jde?
Vše se odehrává v daleké budoucnosti, kdy do Země narazila vesmírná loď a celý život na planetě změnila k nepoznání. Navíc je planeta pravidelně okupována mimozemskými a bohužel i inteligentními vetřelci, kteří se nazývají „Chosen“. Tomu všemu ještě přitakává energetická bouře, která obklopuje zbytek planety a její účinky působí na všechny tvory na planetě. Z půdy tu a tam vylézají velcí a hlavně agresivní krabi, obří vlci či naprosto nerozeznatelná stvoření, kterým je ukradené, že chcete žít… Jdou po vás bez slitování a tak nezbývá než vzít do ruky bouchačku, a dát jim co proto.
Autoři této akční online hry se chlubí tím, že herní svět je tvořen v měřítku 1:10 k naší planetě Zemi. To je zatím nesmysl, nicméně musíme uznat, že herní svět je opravdu velmi rozsáhlý a rozhodně bude chvíli trvat, než se zorientujete. Vše začíná ve městečku zvaném Copacabana. Je to výchozí lokace všech pěti povolání a v průběhu hry se sem budete vracet. Hra má oproti jiným MMO jednu zvláštnost: po přihlášení si nevybíráte postavu, za kterou chcete hrát. Přihlásíte se a jdete na věc.
K dispozici je pět základních tříd:
Assault – Využívá nejčastěji plazmové kanony, rychlost a schopnost přežít velkou nálož kulek. Jeho plazmové dělo dovede dát docela zásadní úder.
Dreadnaught – vše, co si jde představit pod údernou jednotkou… Tento bojovník je schopen nepříteli zasadit naprosto nekompromisní ránu, ze které se rozhodně nevzpamatuje. Jeho rotační kulomet dovede nadělat pořádnou paseku.
Recon – tato profese by se dala shrnout jako sniper. Jeho síla spočívá v útoku z dálky a v útoku na velké vzdálenosti
Biotech – nejde o nic jiného, než o zdravotníka či medika. Jeho útok je trochu specifický, protože se dokáže zapojit například do chemické války s mraky smrtících jedů nebo uzdravit celou četu spojenců.
Engineer – inženýr, jeho síla není moc velká, ale je schopen stavět věže a tím si ji o dost zvýšit. Mít po ruce kulometnou věž, ze které můžete střílet, malý kanón, který někam položíte a on střílí sám anebo štít, když někdo střílí na vás, to na škodu rozhodně není.
Nyní se však dostanu k tomu, proč se na začátku hry nevybírá povolání postavy, za kterou budete hrát. Firefall má model postavený trochu jinak než běžné MMO hry. Po přihlášení se dostanete rovnou s postavou do hry a to, za co budete hrát je jen a jen na vás, jediná podmínka je, že si ve speciální stanici musíte zvolit povolání a podle toho se vám charakter upraví. Jednotlivá povolání charakteru tedy musíte „vyexpit“ samostatně. Pokud vám zvolené povolání nevyhovuje, jednoduše jej přepnete a zvesela pokračujete dál. Žádné odhlašování z herního světa, žádné vytváření nového charakteru. Toto je podle mě opravdu revoluční, protože když se vám začne stýskat po domově a NPC okolo levelu 40 vás přestávají bavit, není nic jednoduššího než se vrátit na začátek a zvesela pokračovat tam.
Další velká výhoda toho, že jsou všechny profese v jednom charakteru, je, že pro všechny máte společný inventář. Pokud tedy trénujete jednu profesi a víte, kterou budete pokračovat, můžete si předměty uchovat v inventáři a po přepnutí na druhou se vyzbrojit těmito předměty, pokud ovšem splňujete minimální level. To velmi zrychlí vývoj a rozvinutí další profese.
Také výzkum jednotlivých modulů, které lze vytvořit probíhá najednou pouze na postavu. Což znamená, že při přepnutí do jiné třídy již nemusíte opět zkoumat vyzkoumané, to je jistě velká výhoda. Jak jsme již tedy řekli, ve hře existuje pět hlavních profesí, které se ale dají ještě přizpůsobit. Každá profese má tak ještě dvě, bohužel placené podtřídy, za které můžete hrát. Pokud vás ale zvolená profese baví, mohla by být placená podtřída dobrou volbou.
Hra se ovládá klasickou kombinací kláves WASD a pomocí myši střílíte, přesně tak, jako je to u kterékoliv jiné střílečky. Mezerník aktivuje trysky a je tak možné se nad cílem chvíli vznášet. Díky tomu je hra velmi svižná a dynamická. Když budete chvíli hrát, míření v letu se také naučíte, což je jedna ze základních schopností, bez které se v této hře neobejdete.
Hra nabízí snad nekonečnou porci akce. Každou chvíli na planetu přistanou nepřátelské „Chosen“ ve svém dropodu. To poznáte tak, že se najednou ozve nehorázná rána, vše se zaklepe a někde okolo vás se do země zapíchla vesmírná loď, ze které si to nakračují vetřelci. Tento jev nastává téměř kdekoliv na planetě a rozhodně ho neuvítáte.
Byla by ale veliká škoda všechny bitvy jen stručně shrnout… Takže si všechny, které jsem již absolvoval, pomalu představíme, abyste přesně věděli, co v konkrétní situaci dělat a čemu se naopak vyhnout atd.
Uděláme tedy velikou kapitolu přírodní katastrofy. Do těch budeme počítat i bitvy s nejrůznějšími NPC. Poté přistoupíme ke klasickým přírodním úkazům, jako je třeba tornádo a vše to zakončíme těžením, to ale rozvedeme ještě o něco více.
Velmi častá akce, která se leckde na mapě odehrává, je detekce seismické aktivity. Když se nacházíte v blízkosti takovéhoto úkazu, pravděpodobně vás ihned navigace začne lákat směrem, kde se úkaz odehrává. Z největší pravděpodobností až dorazíte na místo a zlikvidujete nějaký naprosto drobný cíl, se ze země vyhrabe obří krab, ještěrka, drak anebo něco takového. Jedná se vždy o velmi odolné NPC která má jediný úkol, pomstít se vám za to, že muselo vylézt na povrch. Tak s chutí do něho!
Další velmi známou přírodní katastrofou je tornádo, které je potřeba zlikvidovat. Vše na planetě je zmutované a neobvyklé, a tak ani tornádo není výjimkou. Tornádo si sebou z jiné dimenze tahá opravdu nepřátelská stvoření. Pojďme si tedy trochu popsat, jak se takové tornádo likviduje.
Tornádo se tvoří v určitých a svým způsobem odlehlých oblastech a v první fázi kolem něho létají čtyři kameny, které je zapotřebí zničit. To vše ale velmi znepříjemňují nepřátelská NPC, která tornádo povolává odněkud bůhví odkud. Pokud projdete první fází a tyto čtyři kameny zničíte, nastupuje druhá. Jeden veliký kámen ve středu tornáda, který je opět zapotřebí zničit a když se vám to podaří, tornádo vyplaví něco, co trochu připomíná černou díru, do které když vlezete, dostanete se do místa, kterému se ve hře říká epicentrum, alespoň u těch nejmenších tornád.
Ano, tornáda se dělí podle síly a jejich umístění, a na základě toho se liší i jeho střed. Pokud je tedy tornádo v Coral Forest, jeho střed je Melding Epicenter a je to tornádo, které je pro slabší hráče, většinou na nízkém levelu. Pokud však narazíte na tornádo pohybující se v Sertao, je o něco silnější a už vám dá trochu zabrat a pokud jej zlikvidujete, jeho centrum se nazývá Cinerarium. A pokud by se někdy náhodou stalo, že na tornádo narazíte v Devil’s Tusk, tak si užijete pořádnou porci střílení a pokud byste se náhodou dostali do jeho středu, dostanete se do Abyss.
Žádné tornádo, ani to nejslabší však nejste schopni zlikvidovat sami, čas od času se to někomu podařit může, ale pokud postupujete hrou postupně a dosud nemáte jinou třídu na maximální úrovni, tak budete velmi rádi, když vám s ním někdo pomůže. Ono ostatně hodně věcí je ve Firefallu založeno na spolupráci více hráčů.
Po vstupu do jádra se dostanete do místa, kde se nachází opravdu velké množství minerálů, ty se objevují se v několika vlnách, resp. krystalech, které praskají, a materiál se z nich postupně uvolňuje, existují tři typy:
Žlutý krystal, který uvolní 10-30 kousků suroviny.
Zelený krystal, který uvolní 30-100 kousku suroviny.
Červený krystal, který uvolní 100-250 kousků suroviny.
Počet toho, jaká bude konkrétní surovina, je daný od toho, ve kterém jádře tornáda se nacházíte. Například v Epicentru bude železo, v Cinerariu už kromě železa bude Tungsten a možná malinko Titánia. V Abyssu pak už na vás bude čekat jen Titánium a Uranium.
Toto ale není jediný způsob, kterým se dají suroviny získat. Další možností, která je asi o trochu snazší, i když o hodně delší, je těžit suroviny pomocí speciální jednotky Thumber.
Thumber je jednotka, která přilítne na vámi určené místo, zapíchne se do země a začne boucháním a otáčením těžit materiál ze země… Pokud si myslíte, že je vše rychlé, plynulé a jednoduché, jste na omylu. Thumber dělá rachot, vytváří vibrace atd. To znamená, že provokuje vše, co je v zemi ukryté… Není divu, že se to podzemním „příšerkám“ nelíbí, a zcela jistě se vám pokusí těžební jednotku zničit. Pokud se tak stane, musíte si vyrobit novou v továrně, ke které se brzy dostanu.
Thumber díky svému rachotu, tedy nejen že láká NPC ze země… Ale čím déle těží, tím sice vytěží více surovin, ale také zároveň vyprovokuje více, a hlavně silnějších NPC, které vám vaší činnost mají za zlé. Tyto suroviny lze pak rozložit na další, ze kterých se tvoří nejrůznější vybavení. Vše je tedy takový velký koloběh.
Před začátkem těžení je ale zapotřebí si dané místo prozkoumat, abyste věděli, jaká hornina se zde nalézá. K tomu slouží speciální kladivo, díky kterému provedete velmi rychle jednoduchý scan.
Pokud bychom tedy měli srovnat rychlost těžení pomocí Thumberů a rychlost získání surovin z centra tornáda, tak věřte, že tornádo je rychlejší, nicméně zase zde nemáte XP za zabité NPC. I když, pokaždé kdy ve hře splníte nějakou misi, dostanete patřičný obnos XP bodů. Jako mise se počítá naplnění Thumberu, zlikvidování tornáda a další. Tornáda na rozdíl od Thumberů jsou mezi uživateli velmi oblíbená a tak se vám vždy nemusí podařit, že se do jeho vnitra dostanete, a co hůř, když se do něj dostanete, nejste tam sami a tak pokud nejste dostatečně rychlí, potřebné suroviny vám může sebrat protihráč.
Mimo těžení lze také po světě běhat a hledat nejrůznější rudy a ty pomocí odpalovače tříštit na materiál, který lze sebrat. V těchto rudách je materiálu celkem dost a jedna vydá za přibližně 75% těžení Thumberu.
Těžení minerálu je ale ve hře velmi oblíbená činnost, a pokud se dostanete do Devil’s Tusk, viz dále, tak můžete narazit i na několik nepřátelských NPC, které sami také těží. Jedná se o event na mapě a vaším úkolem je jim to překazit.
Pokud ale patříte k těm, které neláká těžení minerálů, a rozhodně nechcete hledat tornáda, můžete odrážet nepřátelské útoky na základny. Po celém herním světě je rozmístěno několik desítek základen, které mají radar a které, když si pro vaši mapu tento radar aktivujete, získáte přehled o okolí. Pokud se tak v okolí nalezne něco, co vás zajímá, budete o tom vědět jako první.
Akce, které se v okolí mohou ještě nalézat, jsou třeba Thumbery, co nedoletěly na základnu od doby, co je uživatel vytěžil a po cestě se někde zřítily. Pokud takový Thumber naleznete, můžete jej opravit, aby pokračoval ve své cestě dál. Tato akce většinou probíhá tak, že se u něho po vaší aktivaci spawne robůtek, který se jej snaží opravit a něco se mu úplně nezdaří, exploduje část Thumberu a vy musíte díly v jeho okolí donést zpět. Pokud se vám to v daném časovém intervalu podaří, máte vyhráno a opravený Thumber odletí pryč.
Krom rozbitých Thumberů se v okolí nalézají i zničené uživatelské motorky, které lze stejně snadno opravit. Za každou akci, kdy se připletete k nějaké misi, akci či těžení jiného hráče ihned po dokončení dostáváte patřičný obnos v XP bodech, minerálech či dalších věcech, které se velmi hodí. Pokud si tedy vezmete ve městě misi, kterou potřebujete splnit, cestou postřílíte pár NPC u thumberu, který se snaží opravit jiný hráč, cestou upustíte věž v místě, kde těží někdo jiný, aby mu pomáhala s obranou, a vše zakončíte rozmetáním několika nepřátelských NPC u motorky, kterou opravuje někdo jiný, tak za všechny tyto akce, až daný hráč splní misi, dostanete také obnos XP bodů. Body pro zvýšení levelu jde tedy opravdu velmi snadno získat a prvních několik levelů je tak rychlých, že si je ani pořádně neužijete. Maximální level je tedy nastaven na 40 a lze se k němu dostat poměrně rychle, pokud se zdržujete v oblasti, která je pro něj určená. Z těch základních míst, resp. oblastí kde se můžete nacházet a vesele bojovat a dělat vše, co se vám zachce, jsou:
• Coral Forest • Sertao • Devil’s Tusk
Začneme tedy s první oblastí jménem Coral Forest. Coral Forest je místo, kde začínáte. Hlavní město Copacabana je asi centrum všeho dění, poblíž něho se pohybují hráči od levelu 1 – 5 a někdy i více, celý Coral Forest je určený pro hráče až do levelu 24. Pokud tedy máte level vyšší, automaticky při vstoupení do této oblasti se vám daný level sníží, protože kdybyste se na třeba čtyřicátém levelu pokusili bojovat se zdejšími NPC, asi by to moc fér nebylo.
Coral Forest je tedy opravdu krásný, barevný, velmi pěkně propracovaný a vše je v něm takové příjemné, řekl bych modern, a pokud se v něm velmi rychle vyznáte, tak je to pro vás obrovské plus. V pozadí celého Coral Forest se nachází zřícená vesmírná loď, o které jsem mluvil na začátku a stejně tak na začátku je i její obrázek, pokud tedy chcete vidět něco opravdu monstrózního, rozhodně se nebojte a jděte se na ní podívat, i když je vidět pouze z dálky. Daná loď se nachází za tímto velikým šutrem na fotce nahoře.
Další oblastí je Sertao, písečná a celkově skoro nebarevná plocha sloužící jako další oblast. Maximální level v dané oblasti je 36, a pokud nesplňujete alespoň level 20, doporučuji se danému místu vyhnout. Zdejší NPC nejsou moc zvědavé na to, že jste ve hře noví a že váš level není zatím moc vysoký, a co hůr, vaše vybavení tomu přesně odpovídá. Zdejší NPC populace má svá pravidla a ani jedno z nich není vás šetřit. Zde bych asi největší upozornění dal na mutaci mezi ještěrkou a kobrou. Jde o zvláštní stvoření, která cosi plivají, a to i v případě, že se nad nimi vznášíte a velmi dobře a přesně se trefují, což začínajícímu hráči rozhodně nepomáhá. Navíc k tomu všemu se ještě při bitvě s vámi nebojí zahrabat a objevit se někde jinde, aby vás překvapila a ten boj ještě o něco ztížila.
Poslední hráčskou oblastí je Devil’s Tusk. Tato oblast je trochu speciální… Je totiž ta poslední, kterou budete muset projít, abyste se na poslední level dostali a hlavně, do této oblasti se dostanete až po splnění jedné mise… Navíc vás po vstupu do této oblasti hra dokonce přivítá zprávou do vašeho inboxu „Welcome to hell“. Jak milé… Horší je, že od to není daleko od pravdy.
Tato se oblast na rozdíl od dvou předchozích nachází na druhé straně polokoule… Když jste z Coral Forest chtěli do Sertao, jednoduše jste přešli z jedné oblasti do druhé, jako by se nic nedělo. Na konci mapy Coral Forest byla jakási modrá stěna, kterou stačilo projít a byli jste automaticky teleportováni do Sertao. Obě oblasti tak dá se říci, byly průchozí. Pokud budete však chtít jít do Devil’s Tusk, musíte splnit několik požadavků. Být level 37 se splněnou misí, která vás tam dopraví. Pokud toto splňujete, můžete využít pro přesun speciální bránu „Melding Fragment Arcfolders“ anebo najít Dropship která vás tam doveze. Jiný způsob není. Pokud by se však někomu stalo, že se tam již dostal a není level 37+, rozhodně zde nezůstávejte. I hráči, kteří jsou level 40, zde mají dost často problémy a kolikrát z potyčky nevyjdou ve zdraví.
Tyto oblasti jsou ale doplněny ještě několika dalšími, například The Amazon. Místo, kde i když jste na tom nejvyšším levelu, tak sem radši sami nechoďte. Veškerá džungle a vše, co se tam nachází je okupováno nepřáteli naší planety, kteří sem soustředili skoro celou svou sílu. Pokud sem vběhnete sami, jejich útok bude tak silný, že si ho pravděpodobně velmi rychle rozmyslíte a vrátíte se do oblasti, kde tak rychle na frak nedostanete. Tato oblast je vytvořená pro skupiny hráčů, kteří se snaží danou oblast dobýt. Já sám osobně jsem nikdy neměl skupinu, se kterou bych něco takového zkoušel, a to i přes to, že jsem v českém klanu. Bohužel v daném klanu je nás hodně, ale online jsem většinou tak akorát sám, takže tak… Kdyby náhodou tedy někdo měl něco k této oblasti, rozhodně to uvítám.
Na začátku jsem zmínil, že máme pouze jeden jediný charakter, na kterém máme dostupné všechny profese. Ve hře existuje několik stanic, kde každá má svůj účel. Začnu od té nalevo. Battle Station je stanice, ve které se volí, za kterou třídu budete hrát. Přesný seznam vidíte vlevo včetně podtříd a také je vidět, že Inženýra mám na maximálním levelu 40, zatím co Dreagnaughta jen na levelu 10 a Assaulta jen na levelu 4.
Vedle této stanice je BattleFrame Station. Stanice, ve které se upravuje a opravuje vše, co máte na sobě. Pokud si tedy někde chcete nahodit nové věci na sebe, tato stanice je ideální, nicméně to lze i za pochodu. Každopádně pro opravy předmětů, které na sobě máte je užitečná.
Poslední stanice se jmenuje New You. Jde o stanici, ve které si můžete upravit charakter, za který hrajete, tedy pohlaví, barvu vlasů a další věci, na které jste zcela jistě zvyklí z jiných her.
Další velmi důležitou stanicí je Molecular Printer. Je to jedna ze stanic, která je ve hře skoro nejdůležitější. V této stanici se provádí výroba nových věcí, předměty které jste posbírali, jako jsou minerály, části krunýřů krabů a podobné věci se zde dají rozložit na předměty, které se používají dále pro výrobu. Také z méně cenných předmětů za přísady cennějších děláte předměty, které jsou cennější, resp. mají vyšší tier. Počet úrovní předmětu je stejný jako minerálu. Tedy čtyři. Některé jsou vzácné, jiné ne a jako v ostatních hrách, i zde je to označováno barvou. Bílá, zelená, modrá, fialová. Toto jsou jediné barvy předmětu a jsou rozděleny tedy podle vzácnosti common, uncommon, rare a epic. Poslední důležitou věcí v této stanici je výzkum, který jsem již dříve lehce načal.
Molecular Printer ale nemusí vždy vypadat takto. V některých městech jsou to jen ty malé jednotky dole, nad kterými je kovadlina s kladivem. Také v daném městě vůbec být nemusí anebo může tato jednotka být sama o sobě někde v rohu zastrčená.
Poslední věc, na kterou se v celé recenzi hry podíváme, je způsob přepravy ve hře. Jak již na začátku bylo zmíněno, pro přechod mezi oblastmi se používá brána, která nás teleportuje na dané místo. Dále se využívá tzv. DropShip která se využívá mimo jiné i do míst, ve kterých chcete dělat mise.
Dále zde je samozřejmě možnost všude chodit pěšky, ale to je velmi zdlouhavé a náročné, proto je možné si vytvořit motorku, se kterou se ve hře dá jezdit.
Dále zde jsou speciální křídla, která opět lze vytvořit. S těmi se postavíte někam na skálu, stoupnete si na spawner křídel, on vás vystřelí a nasadí křídla, díky kterým se vznášíte nad oblastí. Křídla se dají získat i tak, že si předplatíte VIP účet a tím dostanete automaticky barevná VIP křídla. Ty můžete používat neomezeně po celou dobu platnosti VIP na rozdíl od těch, které si vytvoříte, protože ty jsou jednorázové, a tak pokud si jich vyrobíte pouze 5, pouze pětkrát se proletíte nad oblastí.
Ze hry je to již v tuto chvíli všechno, na závěr přidávám jen fotografii naší planety, která je obklopena elektro bouří, která jak jsem na začátku řekl, byla způsobena havárií vesmírné lodi do naší planety. Život v tuto chvíli na zemi neexistuje jinde, než v daných několika oblastech. Vývojáři snad hru budou postupně rozšiřovat a daných oblastí se zde objeví třeba více, nicméně než všechny budete mít křížem krážem prošlé, zabere vám to jistě velmi dlouhý čas a co víc, procházením některých oblastí získáváte achievementy. Například za zdolání všech nejvyšších hor v Coral Forest, za ujetí 100 000 metrů na motorce a mnoho a mnoho dalšího. V tomto světě se můžete pohybovat sami, a kam chcete, tedy další krok je jen a jen na vás.
Chompy Chomp Chomp je zvláštní a nejspíš jediná hra, svého druhu. Představte si hru pro čtyři lidi… Jeden honí druhého a snaží se ho... [ pokračovat ve čtení ]
Zombie her poslední dobou přibývá čím dál tím více, nedá se s určitou přesností říci kde to všechno začalo. Ale coby inspirace jen samotné... [ pokračovat ve čtení ]
Orcs Must Die! 2 je pokračování vynikající akční hry a tower defense strategie Orcs Must Die!. Herní strategie se od prvního dílu nijak neliší.... [ pokračovat ve čtení ]
Pro všechny fanoušky hry Freelancer, nedávno vyšla nová naděje v podobě Starpoint Gemini 2. Hra byla po delší dobu v betě, nyní je dostupná... [ pokračovat ve čtení ]
Loadout je nová, skandální multi-player střílečka, ve které jde hlavně o zbraně! Hra ve které je možné vytvořit naprosto masivní řady těch nejšílenějších kombinací... [ pokračovat ve čtení ]
Carrier Command: Gaea Mission, hra s poměrně složitým vývojem, v mnoha ohledech skvělá a zábavná, která hráče jen tak nepustí. Je to již mnoho... [ pokračovat ve čtení ]
Sanctum 2 je mix střílečky a tower defense hry, která se zaměřuje, krom budování bludiště hlavně na hráče a tím vytváří vcelku zajímavou akci,... [ pokračovat ve čtení ]
Když se objeví kritika na počítačové hry, nebo hry jako takové, vždy se zaměřuje na množství násilí, krve, vražd a podobně. Je pravda, že... [ pokračovat ve čtení ]
Současný herní svět je přeplněný obrovským množství titulů s přívlastkem „first person shooter“. Některé jsou vydařené, jiné už méně. Ty první v paměti hráčů... [ pokračovat ve čtení ]
Všichni známe velkolepý hororový sci-fi film vetřelec , který ve své době (1979) trhal filmové rekordy. První hra s vetřelci se vyskytla v roce... [ pokračovat ve čtení ]