Carrier Command: Gaea Mission recenze

Carrier Command: Gaea Mission, hra s poměrně složitým vývojem, v mnoha ohledech skvělá a zábavná, která hráče jen tak nepustí. Je to již mnoho let, co světlo světa spatřil první Carrier Command. Tuto fantastickou hru si dopřávalo mnoho hráčů na počítačích Amiga. Bohužel se na hru z roku 1988 zapomnělo, nyní je zde pokračování.

Gaea Mission je hra po všech stránkách přitažlivá, hned po spuštění hry je každému jasné, že tady chtěl být někdo světový a nezapomenutelný. Ta hudba! Moc se nestává, že uslyšíte ve hře tak dobrou hudbu. Hudba je to, co vás ve hře potáhne dopředu, to, co udrží vaší pozornost. Přesně to, kvůli čemu se budete vracet, protože kdyby tahle kapela hrála kterémukoliv válečníkovi, ať už Caesarovi, Napoleonovi nebo komukoliv jinému, Evropa by dnes možná vypadala jinak.

carrier_command-menu

Nasedat, jde se válčit!

Na začátku všeho byly dvě znepřátelené futuristické frakce, a nebylo nic víc… Vy, v kůži důstojníka Myrika za frakci United Earth Coalition, proti Asian Pacific Alliance. Asiaté při jednom fatálním konfliktu obsadili celou zemi a vás vystrnadili do pustého a opuštěného vesmíru, odkud uskutečníte svou odplatu.

carrier_command-loading 3

Taurus a Carrier, dvě hlavní místa, bez nichž by hra neměla smysl. Taurus je planeta, na které dobýváte ostrovy a Carrier je obří křižník, který nese čtyři pozemní jednotky, jež se nazývají Walrus a čtyři letecké, kterým se říká Manty. Kromě toho, že díky Carrieru ovládáte jednotky, je to také taková malá plavící se továrna, laboratoř a spediční centrum, které opravuje poškozené jednotky, doplňuje jim palivo, přidává moduly a mnoho dalšího…

Na začátku všeho nemáte vůbec nic, jen velmi „domlácený“ Carrier a jeden Walrus, který zrovna neoplývá výdrží, či mocným zbraňovým systémem. Nicméně, časem se díky mnoha upgradům, (na které jsou v Bohemii experti) se počet jednotek začne zvedat, a s ním se zlepšují také zbraňové systémy. Cca po nějakých dvaceti hodinách hraní získáte už celkem slušnou armádu, která se prokouše vším, co jí stojí v cestě.

Systém budování jednotek je zde opravdu velmi povedený, nemůžete sice vytvářet vlastní jednotky nebo naprosto nové zbraně, ale systém upgradů, které si postupem času získáváte díky zabírání nepřátelských ostrovů, vám umožňuje vytvářet skutečně legendární monstra.

carrier_command-loading 1

Nedejte na první dojem!

Carrier Command: Gaea Mission začíná opravdu nepovedenou FPS střílečkou, kterou se tak jako tak musíte prokousat. Nicméně mi není jasné, proč to, co je ze všeho nejméně povedené, je dané ihned na začátek… Věřme tedy tomu, že k tomu měli tvůrci nějaký skrytý důvod. Důležité je, že hra je pak zcela jiná a jakmile skončí úvodní pasáž, tak se stává opravdu chytlavou! Další trochu nepovedenou věcí je mimořádně nepříjemná hlavní postava, s kterou není lehké se sžít. Dále bych trochu vytkl nepovedené animace postav, které doprovázejí místy vcelku nevydařené zvuky, což ubírá hře na kráse. Avšak opět se vracíme k hudbě… Hudba na pozadí vytváří perfektní atmosféru a dodává své kouzlo, takže na nějaké ty neduhy zapomenete, nebo přinejmenším přivřete jedno oko.

carrier_command-loading 2

Kde taktika selhává, pomáhají rakety…

Když se před vámi poprvé rozevře mapa s ostrovy, s Carrierem který je připraven vypustit ty nejvíce pekelné stroje, které ničí vše, co jim přijde do cesty, dostane Gaea Mission teprve ty správné grády. Hra v tu chvíli před vámi otevírá masy možností, co dělat. Pro ovládnutí ostrova musíte splnit několik úkolů, ale to, jak to provedete je už čistě na vás, tak vzhůru do boje!

První nemilé překvapení pro vás bude zjištění, že protivník má tu samou techniku jako vy, pokud se tedy domníváte, že budete s jednotkou jen tupě stát metr od nepřítele a vesele střílet, budete hru načítat z předchozí pozice dříve, než vám dojde zásobník. Navíc protivník má jednotek o mnoho více, než vy a dovede je ovládat všechny najednou, a to velmi přesně.

carrier_command-carrier

Při více jednotkách, hlavně pozemních se bude dokonce zdát, že jste ten nejhorší velitel všech dob a boj se rázem změní na boj s AI. Tou AI není ale myšlena ta nepřátelská, nýbrž přátelská, přesněji ta, která řídí vaše Walrusy. Pokud patříte mezi ty, kteří znají seriál Červený trpaslík, tak věřte, že Rimmer by proti vám byl dokonalý velitel, protože to co Walrusy na bojové scéně předvádějí, svět rozhodně neviděl.

Walrus je ze všech blbých jednotek ta nejblbější, cestou se klidně ztratí, co může, vezme tou nejdebilnější cestou a pokud je máte ve skupince, rozhodně nedojede celá. Velmi často se tak dostanete do chvíle, kdy v čele s hlavním Walrusem si prostřílíte cestu k velícímu středisku a všechny jednotky vás mají následovat. Když v tom u velícího centra zjistíte, že Walrus s hackovacím modulem šel zrovna hledat houby a cestou to vzal přes kulometná hnízda nepřátelských jednotek tak, aby mu pokud možno nezbylo moc životů. V praxi to vypadá tak, že poslední kulka, která na jednotku padne je vteřinu po tom, co do jednotky přesedláte, abyste jí pomohli, takže explozi máte hned z první řady. Pokud náhodou na jednotku zbraň nedáte vůbec, bude to právě ta jednotka, která se neohroženě vrhne do bojové řady nepřítele a se ctí v srdci se pokusí ji sama prorazit.  Tím ale nekončíme, v mapě máte možnost ovládat všechny jednotky zvlášť, můžete je tedy poslat na konkrétní místo, na které pokud nedojedete a rozhodnete se, že s některou z nich pojedete na druhou stranu ostrova zjistit, co tam je, tak při jakémkoliv náhledu na mapu se jednotka otočí a jede pryč, což je při nejmenším k vzteku.

carrier_command-delo

Další věc, co vám bude drásat nervy! Při plavení se mezi ostrovy Walrus občas zapomíná, že měl na sobě hackovací modul… Zvesela tedy vyjedete, pobijete nepřítele a po hodině bitvy zjistíte, že hackovací modul, který ještě před chvílí měl Walrus 06, v tuhle chvíli nemá. Nemá jej totiž nikdo a je zapotřebí některou z těch inteligentních jednotek poslat zpět, přezbrojit a vyslat opět k vám, při čemž se v klidu může stát, že se Walrus netrefí do brány u základny, na které jste a opakovaným couváním a vrážením do zdi se zlikviduje tak moc, až o jednotku přijdete. Paráda, takže nemůžete jít ani na kafe, protože Walrus zná vždy zkratku, je to sice delší, ale o to horší cesta.

Krom velmi bystré umělé inteligence Walrusů jde také hře také vytknout, že vše hrozně dlouho trvá. Na jednu stranu je to dobře, vzhledem k tomu, že se jedná z poloviny o strategii, tak je jen a jen vaše chyba když na lodi dojde palivo a musíte čekat klidně i půl hodiny na to, než přijede zásobovací člun, protože jinak se nehnete. Díky tomu však tu samou chybu rozhodně neuděláte, což se o Walrusech rozhodně říct nedá.

carrier_command-loading 4

Když pomineme skutečnost, že se ve hře vyskytuje neuvěřitelně hloupá jednotka a hra nemá multiplayer, tak se hra vyplatí, protože vás rozhodně jen tak neomrzí.