Vlajková loď Samsungu s označením S6 se na trhu ani neohřála a už existuje několik výkonnostních testů, ve kterých si nestojí zrovna dobře. Nová S6ka je sice nejvýkonnějším smartphonem, který korejský výrobce vydal, nicméně má několik zásadních nedostatků, které mu velmi ubližují, a právě kvůli nim si v testech nevede příliš dobře.
Jedním z hlavních problémů nové vlajkové lodi je displej, přesněji jeho jemnost. Když vezmeme v potaz hranici, za kterou lidské oko není schopné vnímat pixely jako jednotlivé body, tedy jejich jemnost je natolik veliká, že lidským okem nedovedeme jeden od druhého odlišit, je jemnost displeje dostatečná. Tato jemnost se pohybuje v rozmezí 283 až 340 PPI, což je typické pro velké množství displejů, kterými jsou osazeny smartphony většiny výrobců. Existují ale výjimky.
Nyní se podíváme na to, jak vypočítat jemnost displeje. Jemnost displeje se určuje v PPI, což je jednotka, která dává počet pixelů na palec a počítá se takto:
- PPI = (x^2 + y^2)^0,5 / d
- X – počet bodů na šířku displeje, tedy pokud je rozlišení 1920×1080, hodnota šířky je 1920
- Y – počet bodů na výšku displeje, tedy pokud je rozlišení 1920×1080, hodnota výšky je 1080
- ^2 – druhá mocnina – na druhou
- ^0,5 – druhá odmocnina
- d – velikost úhlopříčky v palcích
Nyní když víme, jak vypočítat jemnost displeje, uvedu zde několik příkladů zařízení s tím, že rovnou i napíši, jakou mají hustotu pixelů na palec, a rovnou k nim budu psát hodnoty, zda je dostatečná, malá či zbytečná, tedy přesně podle rozmezí 283 až 340 PPI
- iPhone 4S – 960×640 3.5″ – 326 PPI – dostatečná jemnost, akorát v rozmezí viditelnosti.
- iPhone 5S – 1136×640 4″ – 326 PPI – dostatečná jemnost, akorát v rozmezí viditelnosti
- iPhone 6 – 1334×750 4.7″ – 326PPI – dostatečná jemnost, akorát v rozmezí viditelnosti
- iPhone 6 Plus – 1920×1080 5.5″ – 401 PPI – zbytečně vysoká jemnost
- Samsung Galaxy S5 Mini – 1280×720 4.5″ – 326 PPI – dostatečná jemnost, akorát v rozmezí viditelnosti
- Samsung Galaxy S5 – 1920×1080 5.1″ – 432 PPI – zbytečně vysoká jemnost
- Samsung Galaxy S6 – 2560×1440 5.1″ – 576 PPI – naprosto zbytečná jemnost
- HTC ONE (M7) – 1920×1080 5″ – 441 PPI – zbytečně vysoká jemnost
- HUAWEI Mate 7 – 1920×1080 6″ – 367 PPI – lehce zbytečná jemnost, ale je to jen lehce za hranicí
Nyní se ale ještě podíváme na tři hodnoty, které se netýkají mobilních zařízení, ale třeba vaší televize či monitoru, který můžete mít zrovna teď před sebou. Uvedu fullHD rozlišení ve třech různých uhlopříčkách, které máte pravděpodobně doma:
- 24″ monitor s rozlišením fullHD, tedy 1920×1080 má hustotu pixelů 92 PPI, což nám na PC přijde dostatečné a nijak nám nevadí.
- 32″ televize, opět s rozlišením fullHD – má hustotu pixelů 69 PPI, nicméně se na ní díváme z větší dálky a tak je to více než dostatečné.
- 48″ televize, která disponuje fullHD rozlišením. Její hustota je jen 46 PPI, ale na vzdálenost přes obývací pokoj nám to přijde, že jsme jako v kině.
Z následujících hodnot je vidět, že pro fullHD rozlišení je ideální displej, který má uhlopříčku lehce přes 6 palců a to i přes to, že mnoho výrobců udělá jemnost radši o trochu vyšší, nicméně takto veliký displej je pro fullHD ideální. Zde je naprosto scestný údaj nového Samsungu Galaxy S6, který pro stejně veliký displej, jako měl jeho předchůdce, zvolil naprosto zbytečné rozlišení a jak je vidět v následujícím grafu z webu AppleInsider, tak to výkonu dost neprospívá.
Z těchto grafů je vidět, že nový Samsung Galaxy S6 v grafických testech, na které je zapotřebí vykreslit celý jeho displej s obrovsky jemným rozlišením, i přes jeho výkon nestíhá. Z důvodu nevhodně zvoleného displeje je tedy patrné, že ve chvíli, kdy se uživatel pokusí náročnou aplikaci vykreslovat na displeji svého nového S6 nedopadne zrovna dobře, protože v takovém případě je na tom o dost lépe skoro dva roky starý iPhone 5S nebo dokonce ještě starší iPhone 4s. To že nová Galaxy S6 výkon opravdu má je vidět v offscreen testech, při kterých se ale obraz na displej nevykresluje.
Mnoho lidí hodnotí mobilní telefon či tablet podle parametrů a mnoho uživatelů si myslí, že čím jsou jednotlivé údaje vyšší tím lepší. Dost často se tak zařízení od Apple dostávají do rány v tom, že mnoho uživatelů je díky svým parametrům mají za zastaralé, nicméně jak testy ukazují, není tomu tak. Například iPhone 5S byl první telefon vůbec, který byl osazený 64bitovým procesorem, kterému navíc pomáhal matematický koprocesor a výkon toho telefonu je i dnes obrovský a jak je v testech vidět, rozhodně není zanedbatelný a to jde o skoro dva roky staré zařízení.
Další co se ukazuje je fakt, že operační systém Android vyžaduje stále větší příděl operační paměti, zatímco telefony od Apple si vystačí již několik let s operační pamětí, která nepřesahuje hodnotu 1 GB a vše na nich je plynulé a bez lagů. Telefony, které používají operační systém od Google, tedy Android, nemají operační paměti nikdy dost. Pokud se tímto tempem bude zvyšovat potřebná operační paměť tohoto systému, brzo se Android dostane do pozice, kde byl před několika lety operační systém od Microsoftu nesoucí jméno Vista.
Mnoho uživatelů by svůj nový přístroj mělo hodnotit objektivně a mít nejvyšší parametry na trhu není vždy to nejlepší, jak se v testech ukazuje. Testy odrážejí skutečnou funkčnost. Představte si nějakou náročnější hru na novém Samsungu S6, které má sice krásné rozlišení, ale okem stejně nepoznáte rozdíl. Hra bude dosahovat daleko nižších FPS než na konkurenčních platformách, které mají optimálně zvolené PPI. Navíc sjednocenost Apple produktů, tedy jejich „vymazlenost“ na straně operačního systému a aplikací, které jsou pro něj určené je na opravdu velmi vysoké úrovni. Toto se však platformy Android netýká a tak, co nedovedou dohnat po stránce softwaru, snaží se dohnat hardwarem. A co si budeme nalhávat… Osmijádrový procesor Exynos 5 v novém Galaxy opravdu vře výkonem, o tom pochyb není, ale kdyby výrobce místo „honění se“ za nesmyslnými hodnotami rozlišení displeje radši osadil displej z původního modelu, tento test by vypadal úplně jinak a nová S6ka by v něm pravděpodobně dominovala…