Prvně chci říct, jedná se pouze o překlad. Daniel rozhovor poskytl pro http://techraptor.net. Následuje už překládaný text.
Co je největší rozdíl v herním průmyslu když ho porovnáš v době kdy jsi pracoval na Mafia: The City oc Lost Heaven (2002) k dnešku? Lepší nebo horší?
Herní průmysl je v dnešní době mnohem lepší. Můžeme být nezávyslí. Můžeme sami publikovat naše hry, dokonce i na konzolích. Můžeme přímo hovořit k našim fanouškům skrz sociální sítě. Jsou tu nové způsoby sponzorování vývoje. Všechno je to úžasné pro rostoucí scénu a více originálních her. Taky je tu mnohem více sdělovacích prostředků – Youtubeři, bloggeři. Tenkrát byl internet hodně malý, herní časopisy držely všechnu moc, a redaktoři pokládali nudné otázky, jako třeba „kolik zbraní/aut/úrovní bude hra mít?“ Zkoušel jsem napsat sofistykovaný a dospělý příběh, a mnoho z nich jen zajímalo jeslti bude možné přejíždět lidi. Ted, když zkouším napsat realistickou historickou hru, někteří lidé se mě ptají proč nemáme ženské rytíře.
Pracoval jsi jako člen velké společnosti 2K Games a nyní nezávisle ve Warhorse Studios. Vidíš nějaké rozdíly v tom jak herní průmysl zachází s nezávislými vývojáři a těmi kteří pracují pro velké studio?
Když pracujete pro velkého vydavatele dělaté to co vám řeknou. Je tu velmi malá šance že budete moci dělat na vlastích věcech. Ale to je uplně v pořádku. Dostáváte peníze výměnou za loajalitu a nikdo vás tam nedrží. Můžete odejít pokud se vám to nelíbí. Já to udělal, vzal všechny rizika a doufal, že budu konečně moci dělat to, co jsem vždy chtěl. Z ničeho nic mi lidé, kteří si myslí že ví co je dobré a pro okolí začli říkat nejen mě, ale i ostatním vývojářům co máme dělat, avšak sami nám náoplátku s ničím nepomohou.
Vyrůstal jsem během komunismu, kdy komixové knížky byli zakázány jako kapitalistická propaganda, západní filmy byli cenzorovány, jakékoli knihy které byli v rozporu se socialistickou ideologií byly zakázány a mohli jste jít do vězení za to, že jste říkali co si myslíte. Takže jsem alergický na jakoukoliv idelogickou cenzuru. Všem ideologům bych chtěl dár jednu radu – pokud něco chcete, udělejte si to sami. Všichni budou spokojeni.
Jsou ženy správně reprezentovány v herním průmyslu? Ne jako charaktery ve hře, ale jako vývojáři, designéři atd.
V minulosti jsem pracoval s mnoha ženami. Dvě z nich byly moji šefové. Máme několik žen v našem týmu a je s nimy zacházeno jako s kýmkoliv jiným. Máme velmi plochou konstrukci týmu, takže kdokoliv se mě nebo Martina může na cokoliv zeptat na cokoliv v případě nějakého problému. Máme dokonce dva ženaté páry pracující ve Warhorse, a v poslední době jsem viděl několik svateb spolu-pracovníků v jiných společnostech. Jediná věc co mě na lidech zajímá, když je najímáme, jejich talent. Nic jiného. Nemůžu mluvit za ostatní společnosti, ale mám vážně pochyby že v US nebo kdekoli jinde je to jinak.
Vtipné je, když se zeptáte ženských vývojářů jako třeba Amy Henning (Ucharted), řeknou vám že neměly nikdy žádné problémy. Ale lidé kteří o tomto problému neustálé hovoří jsou novinári a bloggeři, kteří v žádné herní společnosti ani nepracovali.
A uplně nejvtipnější věc je, když se podíváte kolik žen pracuje v těch magazínech kritizujících herní průmysl pro sexismus, ve skutečnosti pracuje. Uděláte si obrázek že je to ten samý problém jako herní společnosti. Je jich 10-20% nanejvýš. Polygon má 21 editorů a jen 5 z nich jsou ženy. A když se podíváte na jejich fanoušky, je to 80% mužů. Jak sexistický magazín!
Je misygonie (misygonie = nenávist k ženám. Poznámka red.) velký problém v herním průmyslu?
Definujte průmysl. Je tu stovky milionů hráčů, takže je velmi pravděpodobné, že někteří z nich budou idioti. Ale tvrdit že herní průmysl je misygonický jen kvůli pár idiotům co napíšou něco na Twitteru je absurdní, a silně věřim že je to používáno jako rozptýlení takže nehovoří o skutečných problémech. Když jsi obvinen z něčeho, obvin tvého oponenta z něčeho horšího. Když někdo píše hysterické, agresivní, manipulativní články o upatlaných trollech, měli by vědět co bude následovat.
Na internetu jsem byl napaden mnohokrát, protože jsem říkal věci, co lidi nemají rádi. Ale nikdy jsem o tom neplakal v žádném magazínu a nehrál si na obět. Když se věci začnou stávat važné a někdo dělá fakt hnusný věci, nejlepší věc co můžeš udělat je prostě zavolat policii, a netweetovat o tom.
A je tu taky mnoho jiných důležitých věci. Velké procento hráčů jsou pubertální kluci, kteří od přirody mají tendenci dělat hloupé věci a často dělají rychlé závěry a urážky. Takže ne, herní průmysl není misigonistický. Hloupí lidé jsou.
Víme že GamerGate přišel s ideou „gamers are dead“. Ted už je to překvapivě za námi. Co si myslíš o cílech GamerGate hnutí a souhlasíš s nimi?
Nemyslím si že tu je jen jeden cíl. Je to jen spousta lidí kteří nejsou štastní s herní žurnalistikou. Takže budu mluvit o mích osobních motivech. Dalo mi to dva roky nastartovat společnost. Několikrát jsme skoro zbankrotovali. Myslím že to co děláme nedělal nikdo před námi. A snažíme se to dělat co nejlépe můžeme. Realistická, historická přesnost středověké Evropy s dospělým příbehem
A pak jsme nazváni rasisty protože nemám žádné lidi jiné pleti v našem středověkém světě Bohemie, kvůli biblickým manipulacím v naší zemi s Královnou z Sheby (Která žila v Africe 2000 let před naší hrou). A nakonec jsme nazváni sexisty, protože máme stretch goal přidat hratelné ženské charaktery do naší hry. Jakoby to bylo zadarmo implementovat ženskou postavu do hry, kompletně nová úkolová linka… Vše tohle když je hra v rané fázi, a oni nemají ani potuchy o aktuálním příbehů. Myslíte že kdokoliv se chce pouštět do takovýchto debat během kampane na jejíž závisí existence studia?
Tohle se stává mnoha vývojářům Assasin’s Creed měl na pěti různých magazínech článek o nedostatku ženských postav v jednom dni. Pět! Jeden za druhým. A můžeme pokračovat: Far Cry 4 cover „skandál“, Stanley Parabble bylo nařčeno z rasismu, Wildstar ze sexismu, God of War, Hotline Miami, Bioshock, Divinity Original Sin, Witcher… Nikdo nikdy nebránil jeho umění, protože by to znamena nařčení z misygonie/rasismu/homofibie/sexismu… A pak si uvědomíš že lidé, kteří obvinují ostatní každý den, mají střety zájmů a velmi podivné způsoby. Zloděj volá chyťte zloděje.
Myslíte že obvinění z neužití je tak hluboké jak si někteří z nás myslí?
Nevim, a nezajímám se o to. Největší problémco máme je, že tu máme skupinu lidí, kteří si myslí, že věci co je dobré a co špatné a jejich úkolem je udělat Svět lepším místem a zabranovat jakémukoliv utlačování. Nezajímají se o to co si „utlačovaní“ lidé myslí. Cenzurují jakýkoliv zpětný ohlas co nemají rádi. Zkoušejí cenzurovat Twitter. Myslí si, že jsou lepší než ostatní. Je to vtipné, jsou absolutně neschopní vést jakoukoliv diskusi. Viděli jste je někdy v příme konfrontaci s jejich oponenty? Hádám že neviděli, protože jen oni vědí jak nadávat zpoza plotu a pak hrát obět někoho jiného.
Nikdy nebudou štastní. Pokud nemáte homosexuální charakter, jste homofobik, Pokud máte homosexuální charakter ve vaší hře, jste homofob. Pokud žena ve vaší hře vypadá dobře, jste sexista, pokud vypadá špatně, jste sexista. Pokud s nimy můžete bojovat, jste misygonicista, pokud s nimy nemůžete bojovat, používáte je jen jako objekty, pokud nemáte žádné ženy, protože tu není žádná cesta, jak je do hry implikovat, jste misynonicista.
Minulý týden jsi byl velmi hlasitý na Twitteru okolo GamerGate a v jednom z tvých Tweetů jsi zmínil že mnoho z vývojářů budou očerněni pokud projeví svůj názor. Myslíš si, že tento strach je oprávněný?
Pokud se podíváte na morální standardy některých z těch lidí. Když je vidíš volat po respektování lidí s jiným názorem. Když vidíte, že jeden z největších herních webů (Polygon) má černou listinu lidí, které nemá rádo, co můžete očekávat? Mnoho lidi se nepodíva do hloubky tohoto problému, a dělají závěry jen na základě hysteriských reakcí, když mezitím se mluví o uplně něčem jiném.
Ano, myslím si že někteří redaktoři skutečně nemají rádi mě a mou hru. Lidé by si mohli začít myslet, že podporuji lidi co nesnáší ženy. Přitom to ale vůbec není pravda. Můžu ztratit nějaké přátele. Ale myslím si že ten boj pro svobodu slova a uměleckou svobodu je velmi důležitý. A myslím si, že někteří z novinářů překročili lajnu a někdo by to měl říct.
Má GamerGate problém jakýkoli skutečný dopad na tvojí nadcházející hru, Kingdom Come: Deliverance? Nějaký který by mohl změnit charakter, příběh nebo část světa.
Ne. Měli jsme silný ženský, hratelný charakter předtím, než tohle vše začalo. Máme homosexuální charakter ve hře a jiné minority ve hře. Protože vše co chci je dospělý a silný příběh, Příběh který chci říct několik let a nebudu to měnit kvůli vnějšímu tlaku.
zdroj: http://techraptor.net/2014/09/12/interview-daniel-vavra/