1. díl – první tank a první tier

Hra nás přivítá lehce zmateně, to z toho důvodu, že to první co budete muset vytvořit je nový tank. Zde budou mít trochu výhodu hráči hry Minecraft. Tank se zde vyrábí stejným způsobem, nicméně je zde rozšíření o několik nových typů bloků. Pojďme si je tedy shrnout.

2015-01-29_00011

První bloky jsou tyto, tier 1. Ty nejzákladnější. Existují čtyři typy tak, jak je to na obrázku, plná krychle, polovina, a pak dva, které jsou zkosené přes roh, díky nim se dají dělat i relativně kulaté tanky, což je občas velká výhoda, protože když se to naučíte využívat, budete jedni z mála, co nebudou ze začátku jezdit s krabicí.

Krom těchto základních jedničkových bloků jsou k dispozici ještě heavy bloky první úrovně. Ty jsou úplně stejné, jako tyto, jen jsou šedivé a jsou o něco těžší, jinak armor a všechny vlastnosti mají stejné, jako tyto.2015-01-29_00011_1

Váha vozidla není ničím omezena, ale je důležitá u vyšší úrovně tanků, protože pokud budete stavět letadlo, je lepší jej postavit z něčeho lehčího než těžkého, ono se s ním pak o dost lépe lítá a hlavně výška, do které dovede vyletět je vyšší.

A v neposlední řadě do první úrovně patří pancířované T1 kostičky, které jsou hnědé.

2015-01-29_00017

 

První kostka, první tank…

2015-01-29_00013Je velmi vhodné se naučit klávesové zkratky, které ovládání hry velmi usnadní. Tedy zmáčkneme klávesu Q, tím se dostáváme do výběru kostek, ze kterých budeme tank stavit. Zde je důležitá levá strana, protože se zde vybírá, ze kterého typu kostek budete stavit. Je na výběr Chassis, který je nyní bílý, protože je tato položka vybrána a obsahuje základní bloky, ty, které se nacházejí na předchozích obrázcích a ze kterých se stavý kompletně celý tank. Movement, ve kterém se nalézají kostky pro pohon, tedy kola, pásy, křídla a další. Hardware, kde jsou štíty, zbraně a vše potřebné buď pro útok na nepřítele nebo na svojí obranu. Ve special najdeme sedačku řidiče, radar, rušičku radaru, světla a takové podobné drobnosti a v cosmetic jsou věci na ozdobu. Tyto věci nemají žádný jiný účel, než tank zkrášlit, nicméně tím to končí. Já osobně jsem zatím nic z tohoto nepoužil, navíc je zde mnoho předmětu, za body, které lze koupit pouze za reálné peníze.

Zpět ke stavení. Z nabídky Chassis si tedy vybereme kostičky, ze kterých chceme stavit tank a začneme modelovat tělo tanku. Všimněte si prosím údaje vlevo nahoře, v kolonce CPU.

2015-01-29_00015CPU udává, kolik kostek můžete maximálně na tank umístit. Kostka pro kostru zabírá většinou jen 1pFLOP, nicméně některé zbraně víc. Zbraň může mít klidně i 25pFLOPS, je to tedy z části omezení, aby se na tank nedalo dát některých zbraní moc, protože by tank byl extrémně silný. Toto omezení se týká spíše tanků desáté úrovně, kde zbraně zabírají velmi mnoho. Velikost CPU se zvedá s každým levlem, který hráč dosáhne. Pokud tedy ze začátku postavíte jen malý tank a vaši soupeři mají daleko větší i když pouze na první úrovni, nezoufejte. Během několika bitev budete o pár levelů výše a tak budete moci mít obdobně veliký tank.

Nyní když jsme se seznámili s CPUčkem, začneme modelovat. Základní tank musí obsahovat sedačku řidiče, která se nachází v kategorii SPECIAL, měl by mít dělo, aby bylo možné poškodit nepřítele a nějaké to kolečko, které poslouží k posunu po mapě. Ze začátku nemáme k dispozici moc kostek, nicméně ty úplně základní jsou zdarma. Nahoře nad všemi kostičkami je takové velmi jednoduché menu.2015-01-29_00016

2015-01-29_00012Zde je vidět, že jste v inventáři, ale pokud vám některá z kostek dojde, budete jí muset koupit. Kupování předmětů se dělá v CUBE DEPOT (C), opět lepší ovládat klávesy, protože je to rychlejší, nicméně kdo chce klikat, nechť kliká. V obchodě jsou kostičky zpoplatněny (kromě té úplně základní). Lze je kupovat a pokud je nebudete potřebovat i prodávat.

Budete tedy muset ze začátku si jich trochu nakoupit a nezapomeňte i na pohon a děla. S kostičkama na tank je to velmi jednoduché, co kostička to jedno místo v CPU, dají se dát hned vedle sebe a nebo na sebe, nicméně když budete osazovat děly, ze začátku nejspíše SMG, musíte je dát kousek od sebe. Je zapotřebí, aby se děla mohly otáčet na všechny světové strany a tak není možné je dát hned vedle sebe. Hra vás naštěstí na tento problém upozorní a neumožní takovouto chybu udělat.

Nyní je vše již na vaší fantazii. Chopte se kostek, koleček a děl a postavte ničivé monstrum. Ten kdo má fantazii zde dovede vytvořit opravdu nádherné kousky. Já jsem přímo pro tento seriál vytvořil také jeden, ten sice není určen pro boj na první úrovni, nicméně je z kostek první úrovně postaven. To z toho důvodu, že jsou nejlevnější. S každým novým levelem kostek se totiž každá kostka zdražuje a s tím roste i její armor a mění se barva, proto pro někoho, kdo je na vyšším levelu není problém postavit cokoliv z nízkého, nicméně pro někoho na nízkém levelu je problém dosáhnout vyššího. A nyní ukázka toho, co jsem vytvořil.2015-01-29_00002

Toto není tank, ve své pravé podstatě. Je to vznášedlo, které má několik vad. Dal jsem ho sem záměrně abych na něm mohl demonstrovat, jaké chyby jsem udělal. Robot má tier 6, což znamená, že odpovídá vozidlům, které jsou také na šesté úrovní. Tedy vše co proti mě bude je na šesté úrovni. Vzhledem k tomu, že celá stíhačka je tvořena z jedničkových kostek, je více než pravděpodobné, že pro nepřítele bude tento stroj pouze a jen na jednu ránu z Rail Gunu, 1-2 rány z Plazmy a třeba 5 ran z SMG. Pokud bych se tedy s tímto strojem vydal do bitvy, nemám šanci jí dokončit živý (mám za předpokladu že mě za celou dobu nikdo nenajde). Vzhled není to nejdůležitější a daleko přednější je to, že tank splňuje všemi částmi úroveň, pro kterou je staven.

Pokud tedy stavíte tank pro první úroveň, budete mít vše na první úrovni nicméně když začnete používat věci z té druhé, je to povoleno ale jen málo. Každá kostička, zbraň, kolečka, prostě vše, co na robota umístíte má hodnotu ROBOT RANKING. Tato hodnota znamená maximální rank pro úroveň, ve které bude robot bojovat. Požadavky na první úroveň jsou v tuto chvíli 0 – 468 bodů. To znamená, že když na robota dáte třeba SMG dělo ze třetí úrovně, který má nyní rank 102.06, tak umístíte celkem čtyři. Pokud dáte páté, budete již na úrovni 2. Od toho všeho se odvíjí celá hra. Můžete na robota dát silnější zbraně, ale bude mít slabší kolečka nebo kostičky, ze kterých je sestaven. Nebo dáte silnější kostky, ale zase nezbude pro zbraně. Vše je nějak vykompenzováno. Mnoho hráčů ze začátku staví velmi malé tanky, které mají velmi často jedno až dvě děla vyšší úrovně. Naproti tomu zhruba stejná polovina hráčů má obrovské monstrum, které má velmi mnoho děl, ale jsou slabá. Je dobré udělat mezi tím kompromis, od každého trochu a hned vysvětlím proč.

Když na tank umístíte více než šest děl, víc jich střílet nebude. U robota je vždy aktivních maximálně šest děl, což jasně napovídá, že hráči kteří staví robota tak, že na něj umístí děl co nejvíce dělají naprosto základní chybu. Nicméně i tato chyba má své výhody. Představte si situaci, kdy proti vám jede tank a třeba čtyři děla vám ustřelí. Pokud se tak stane a máte jich jen šest, budete po něm střílet jen se dvěma, což velmi jistě povede k vašemu konci, protože jeho palebná síla bude v tu chvíli vyšší než ta vaše a velmi pravděpodobně prohrajete, nicméně pokud se vám to stane na tanku, který těch děl má třeba deset, tak ztráta čtyř vás moc z míry nevyvede, protože stejně budete pořád střílet šesti. Ze začátku bych ale nedoporučoval metodu hodně děl, radši rank tanku a CPU investujte do kvalitnějších kostek, aby měl nepřítel co největší problém vám do tanku udělat díry a až na to budete mít, jdete o level výš. Dobře obrněný tank je velmi často ten nejsilnější, ale i tak proti přesile mít šanci nebude. To se týká hlavně týmu, kde jsou všichni již dávno po smrti a vy sám musíte bránit základnu proti přesile. Ve hře v tuto chvíli ještě není zakomponován model, který by řešil odrážení kulek na křivých plochách. Pokud jste tedy z World of Tanks zvyklý na to se úhlovat proti přicházející kulce, tak je to zatím na nic. Kulka dopadne bez ohledu na úhel dopadu a tím směrem, kterým letí zničí tolik kostiček, na kolik má sílu.

Uvedu názorný příklad. Základní dělo SMG má dané poškození 98, základní bílá kostička má armor 50, to znamená, že jedna rána z SMG T1 zničí v jedné řadě jednu kostičku a tu za ní poškodí tak, že má armor jen 2. Tedy na zastavení jedné rány z SMG T1 je zapotřebí zdi o šířce dvou bílých kostek. Nyní se podíváme na dva obrázky, tím první bude Pancířovaná T1 kostička a tím druhým bude T2 klasická kostka.

2015-01-29_00019 2015-01-29_00020

Když tyto kostičky srovnáme a uvedeme předchozí příklad se střelbou z SMG T1 tak zjistíme, že pancířovaná kostička první úrovně bude zničena, zatímco kostička z té druhé ránu vydrží a pro její zničení bude zapotřebí se do ní trefit ještě jednou. Další co je důležité je jak již bylo zmíněno ROBOT RANKING. Zatímco T1 má 1.00, T2 má již 2.7, to znamená, že zabírá skoro trojnásobek v ROBOT RANKING. Pokud bychom tedy teď na chvíli pominuly hodnoty CPU, které by to neumožnili, můžeme jich na robota, aby byl pořád na první úrovni umístit 173 (Max ranking pro level 1 je 468, to vydělíme 2.7, které má kostička a dostaneme hodnotu lehce převyšující 173, ale vzhledem k tomu, že kostičky nemůžeme půlit ani dát jen jejich část, zaokrouhlíme dolu). Zatímco tech z levelu jedna můžeme umístit až 468, což je přesně 2.7x více. Nyní se na celou scénu pojďme podívat ze strany CPU. Na prvním levelu máme CPU necelých 470 (každým levelem se zvyšuje o 11), což znamená, že bychom mohli všechny T1 kostičky umístit ale jen a pouze za předpokladu že budeme mít kostku, co se nikam nehne, co nevystřeli a v celé mapě bude fungovat jen jako hodně nevkusné těžítko. Hodnotu ROBOT RANKING a CPU je potřeba spolu velmi kombinovat pro dosažení optimálního výsledku, vždyť jen kola a děla zabírají dost.

2015-01-29_00021 2015-01-29_00022

Vzhledem k tomu, že bez děla a kol se neobejdete, je potřeba s nimi počítat. SMG T1 zvedá ROBOT RANKING o 10, coz je stejně jako deset kostek, a po stránce CPU je na tom také stejně, ale kola zabírají již 20 CPU ale 18 ROBOT RANKING. Tedy jako 20 kostek. Když se to vezme kolem a kolem, na úspěšný provoz robota jsou zapotřebí čtyři kola, což je cca 80 kostek. Dále je vhodné mít alespoň šest děl, které vemou dalších 60 kostek, to je tedy už o 140 kostek míň a náš výsledný robot již může být postaven z přibližně 300 kostek. To se sice zdá velmi přehnané, ale vzpomeňte si na to, až budete uprostřed projektu ve výstavbě vašeho tanku a zjistíte, že druhou půlku nedostavíte, protože není CPU, mě osobně se to již mockrát stalo.

Toto by mělo být snad vše, co je potřeba k tomu, aby jste postavili úspěšný tank pro první úroveň. Postupem času si každý z hráčů vytvoří vlastní systém toho, jak tank postavit. To se odvíjí od fantazie každého jedince, nicméně zkuste postavit formuli :D.

Příště se podíváme na bitvy, to jak do nich vstoupit, jak je hrát a povíme si něco málo o mapách.




2. díl - technologický strom

V minulém díle jsme se seznámili se stavením robota. Nyní se na předchozí díl pokusíme trochu navázat a budeme se zabývat technologickým stromem. Technologický strom je strom, který nám ve hře odemyká nejrůznější technologie, těmi je zde myšleno lepší a silnější kostičky pro stavení robota, výkonnější kola...

3. díl - první bitva

Po vzoru předchozích dílů by jsme již měli mít vytvořeného robota, se kterým se budeme v následující bitvě zúčastňovat. Jen rychle shrnu, že robot musí mít sedačku řidiče a měl by mít kola pro pohyb po mapě a alespoň jednu zbraň.

4. díl - strategie bitvy s SMG

V minulém díle jsme si představili bitvu, nyní se však podíváme na strategii s tou nejzákladnější zbraní ze hry. Jsou jimi SMG. Zkratka SMG je složenina slov Subatomic Machine Gun. Jde o zbraň určenou na střední vzdálenost, která se snaží nepříteli dělat konzistentní poškození.

5. díl - strategie bitvy s Rail Gunem

Bitva s Rail Gunem se diametrálně liší od té s SMG. Roboti, kteří mají osazený Rail Gun funtují jako snipeři. To znamená že nejlepší jak s nimi hrát je si najít na mapě pěkné místo, odkud je dobře vidět na místo, kde se střetávají fronty obou týmu a pěkně, zlehka tam odtud střílet a ukazovat svou palebnou sílu pěkně z dálky.

6. díl - Strategie bitvy s plazmovým dělem

V minulých dílech jsme se zaměřili na bitvy s SMG a Rail Gunem. Obě strategie jsou od sebe velmi odlišné. Ta, kterou si představíme nyní je také jiná. Plasma Launcher je dělostřelecká zbraň, která vypouští plazmový projektil, který při kontaktu s pevným objektem vytváří mohutnou explozi.

7. díl - Strategie bitvy s Nanotech Disruptorem

Nanotech Disruptor, zbraň dostupná na vyšších levelech, přesněji od šestého. Není výjimečná silou, ale tím, že hráč, který s ní má osazeného robota, funguje jako healer. Pokud se s ní však rozhodnete útočit na nepřítele, bude dělat jen poškození, které se rovná 1/3 SMG stejného levelu.

8. díl - Pohybujeme se na kolech

Okolo zbraní se zde řeklo již dost, postupně a pomalu jsme si rozebrali, čím je možné ve hře střílet. I když jsme zatím, můžeme říci záměrně, vynechali Tesla Blade, protože je v současné době používá jen velmi málo hráčů a nejedná se o zbraň v pravé slova smyslu.

9. díl - Pohybujeme se na pásech

V minulém díle jsme načali pohony a věnovali se tomu základnímu, což byla kola. Nyní se pojďme podívat na pásy, to je další dostupný pohon určený pro pohyb robota na zemi. Pásy jsou dostupné od třetí úrovně a je tedy možné osadit je na robota již od této rané úrovně.